Sport en voeding: wat heb je nodig?
CONTACT_II

26 februari 2018 | 0 reactie(s)

Sport en voeding: wat heb je nodig?

2,5 minuut leestijd

Om optimaal te presteren tijdens het sporten én goed te herstellen na afloop is goede voeding essentieel. Welke voedingsmiddelen zijn aan te raden bij krachttraining? Wat moet er op het menu staan als u aan duursport doet? En wat zijn de beste momenten om te eten en drinken? In dit blogartikel gaan we in op sport en voeding.

Krachttraining: eiwitrijke voeding

Wilt u uw spiermassa vergroten? Dan is het aan te raden om eiwitrijke voeding te eten. Eiwitten bevatten namelijk aminozuren en die zorgen voor nieuw spierweefsel. Goede eiwitbronnen zijn onder andere kwark, eieren en kipfilet. Let op: wanneer u meer eiwitten binnenkrijgt dan uw lichaam nodig heeft, kan dat leiden tot extra kilo’s.

Duursport: koolhydraatrijke voeding

Wanneer u langere tijd intensief beweegt, is het belangrijk dat u voldoende koolhydraten eet. Op die manier blijft uw energielevel op peil en houdt u het sporten langer vol. Ga voor goede koolhydraten en kies voor bronnen als volkorenbrood, groente en fruit.

Eet- en drinkmomenten

Voor het sporten
Op maagklachten zit niemand te wachten. Voorkom daarom dat u vlak voor het sporten een grote maaltijd nuttigt. Wanneer u zo’n twee tot drie uur van tevoren goed eet en een halve liter vocht drinkt, heeft u een optimale energie- en vochtbalans.

Tijdens het sporten
Sport u langer dan een uur? Houd dan tijdens het trainen een sportreep bij de hand en drink voldoende water. Indien u korter dan een uur traint, is het niet nodig om tijdens het sporten iets te eten.

Na het sporten
Om ervoor te zorgen dat u voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt voor spierherstel, is het belangrijk dat u na het sporten goed ontbijt, luncht of dineert (afhankelijk van het tijdstip waarop u heeft gesport). Vergeet ook niet om goed te drinken.

Meer weten over sport en voeding? Bekijk de opleiding Sportvoeding.


Gerelateerde blogs


Dit artikel delen