16 tips voor meer zelfvertrouwen
CONTACT_II

9 oktober 2017 | 0 reactie(s)

16 tips voor meer zelfvertrouwen

3 minuten leestijd

Een gebrek aan zelfvertrouwen komt vaak voor en kan een grote impact hebben op het levensgeluk. Zo worden kansen bijvoorbeeld niet gepakt en relaties niet aangegaan, want: ‘het zal toch wel niet lukken.’ Zonde. In dit blogartikel zetten we 16 tips op een rij om het zelfvertrouwen te vergroten.

  1. Denk positief
  2. Vergelijk uzelf niet met anderen
  3. Focus op uw sterke punten
  4. Wees niet bang om te falen
  5. Vier uw successen
  6. Accepteer uw zwakke punten
  7. Ontdek uw talenten
  8. Sta open voor feedback
  9. Leef gezond
  10. Doe wat u leuk vindt
  11. Laat u inspireren
  12. Spreek uzelf moed in
  13. Werk aan uw houding
  14. Verzorg uzelf goed
  15. Schrijf complimenten op
  16. Ga om met positieve mensen

Denk positief

Probeer de zaken zoveel mogelijk op een positieve manier te bekijken. Wordt u bijvoorbeeld afgewezen voor een baan? Dan is dat niet omdat u niet goed genoeg bent, maar omdat er een andere baan in het verschiet ligt die nog veel beter bij u past.

Vergelijk uzelf niet met anderen

Kijk naar wat ú te bieden heeft en vergelijk uzelf niet met anderen. Iedereen is uniek en heeft zijn eigen kwaliteiten. Bovendien lijkt het gras bij een ander altijd groener.

Focus op uw sterke punten

Bent u blij met uw sprekende ogen of uw gevoel voor humor? Focus dan op die punten. U zult zien dat u zich zekerder voelt.

Wees niet bang om te falen

Iedereen maakt fouten en dat is niets om u voor te schamen. Sterker nog: door fouten te maken, leert u en komt u een stap dichterbij uw doelen.

Vier uw successen

Heeft u iets bereikt waar u trots op bent? Vergeet dan niet om het te vieren. Ook al gaat het om kleine overwinningen.

Accepteer uw zwakke punten

Niemand is perfect. Door uw zwakke punten te accepteren, ontstaat er meer ruimte voor uw sterke punten.

Ontdek uw talenten

Geef u op voor cursussen die u aanspreken en ontdek uw talenten. Vaak heeft u er meer in huis dan u denkt. Vraag ook aan familie en vrienden om uw talenten te benoemen. Zij kijken vaak op een heel andere manier naar u.

Sta open voor feedback

Zie feedback niet als een aanval of een bevestiging van uw zwakke punten, maar als een manier om te kunnen groeien.

Leef gezond

Een gezonde levensstijl draagt bij aan een positief zelfbeeld. Kortom: eet gezond, sport regelmatig en neem voldoende rust.

Doe wat u leuk vindt

De dingen die u leuk vindt om te doen, kunt u vaak ook goed. En dát geeft vertrouwen. Maak dus vaker tijd vrij voor de dingen waar u plezier uit haalt.

Laat u inspireren

Er zijn ontzettend veel boeken en documentaires die u kunnen helpen om zelfverzekerder en positiever in het leven te staan.

Spreek uzelf moed in

Door elke ochtend een motiverende zin tegen uzelf te zeggen, gaat u het op een gegeven moment ook geloven. Een goede manier om de dag te starten.

Werk aan uw houding

Wie een krachtige houding aanneemt, komt zelfverzekerder over. In het begin voelt het wellicht als een act, maar in de loop der tijd zult u zich ook echt zekerder voelen.

Verzorg uzelf goed

Wanneer u aandacht aan uw uiterlijk besteedt, heeft dat een positief effect op uw zelfbeeld. Ga dus goed verzorgd de deur uit.

Schrijf complimenten op

Complimenten gaan vaak het ene oor in en het andere oor uit. Schrijf ze eens op en lees ze terug op momenten dat u zich onzeker voelt.

Ga om met positieve mensen

Positiviteit werkt aanstekelijk. Omring uzelf zo veel mogelijk met positieve mensen.


Gerelateerde blogs

Werken aan uw eigen zelfvertrouwen? Schrijf u nu in voor de cursus Zelfontwikkeling!


Dit artikel delen


Reacties