Een betere werk-privébalans? 14 tips!
CONTACT_II

22 september 2017 | 0 reactie(s)

Een betere werk-privébalans? 14 tips!

3 minuten leestijd

Een drukke baan, opgroeiende kinderen, een actief sociaal leven: tegenwoordig zijn er heel wat ballen in de lucht te houden. Bent u altijd aan het rennen en vliegen? Heeft u het gevoel dat uw vrije tijd steeds meer wordt opgeslokt? Lees dan de volgende 15 tips voor een betere werk-privébalans.

  1. Stel prioriteiten
  2. Pauzeer regelmatig
  3. Plan realistisch
  4. Doe ademhalingsoefeningen
  5. Zeg vaker nee
  6. Vier uw successen
  7. Doe leuke dingen
  8. Maak een weekoverzicht
  9. Plan ontspanning in
  10. Leg uw telefoon vaker weg
  11. Las een powernap in
  12. Relativeer
  13. Laat energievreters los
  14. Delegeer

Stel prioriteiten

Is dat etentje met collega’s iets wat u echt niet wilt missen of leeft u zich na een lange werkdag liever uit op de squashbaan? Om een goede balans te krijgen tussen werk en privé is het belangrijk om prioriteiten te stellen. 

Pauzeer regelmatig

Met een deadline in zicht slaan veel mensen de lunchpauze over. Toch bent u veel productiever én minder gestrest als u geregeld een pauze inlast.

Plan realistisch

Kost het wegbrengen van de kinderen een half uur? Trek daar dan ook een half uur voor uit. Door realistisch te plannen, voorkomt u dat u het gevoel heeft continu achter de feiten aan te lopen.

Doe ademhalingsoefeningen

Door gedurende de dag een paar keer bewust met uw ademhaling bezig te zijn, zult u meer lichamelijke en geestelijke ontspanning ervaren. 

Zeg vaker nee

Bent u bang om anderen teleur te stellen? Dan is de kans groot dat u geregeld dingen doet waar u geen zin in heeft. Door verzoeken vaker af te wijzen, blijft er meer tijd over voor zaken die u echt belangrijk vindt. 

Vier uw successen

Soms laten we ons zo opslokken door de alledaagse beslommeringen dat we vergeten om stil te staan bij dingen die we bereikt hebben. Door uw successen te vieren, haalt u meer energie uit uw bezigheden.

Doe leuke dingen

Ook al zit uw agenda overvol; doe genoeg leuke dingen. Door tijd te besteden aan zaken waar u blij van wordt, laadt u uzelf weer op.

Maak een weekoverzicht

Moet u 101 dingen doen? Zet het op papier. Door een weekoverzicht te maken, blijft u niet met een overvol hoofd rondlopen en voelt u zich minder gejaagd. 

Plan ontspanning in

Ontspanning is net zo belangrijk als inspanning. Plan ontspanning daarom op dezelfde manier in als bijvoorbeeld een zakelijke bespreking. Zo voorkomt u dat het erbij inschiet. 

Leg uw telefoon vaker weg

Whatsappen tijdens de lunchpauze of mails beantwoorden tijdens het ‘bankhangen’. We doen het allemaal weleens. Toch is het beter om op dat soort momenten uw telefoon weg te leggen zodat u echt kunt ontspannen.

Sport regelmatig

Sporten is goed voor lichaam en geest. Probeer daarom regelmatig te sporten. Door op vaste dagen te gaan, is de kans van slagen het grootst.

Las een powernap in

Het is wetenschappelijk bewezen dat een powernap werkt. Even twintig minuten de ogen dicht en u voelt zich als herboren.

Laat energievreters los

Sommige mensen of activiteiten kosten alleen maar energie. Denk aan die ene vriendin die altijd maar klaagt of het verplichte kopje koffie dat u op zondag met de buurman drinkt. Hoe lastig het ook is: laat deze energievreters los. 

Delegeer

Alles zelf doen geeft u misschien een gevoel van controle, maar kost ook bakken met energie. Wanneer u bepaalde taken uit handen geeft, ervaart u veel meer rust. 


Gerelateerde blogs

Anderen helpen meer balans en geluk te vinden? Schrijf u nu in voor de opleiding Vitaliteitscoach!


Dit artikel delen


Reacties