Een betere werk-privébalans? 14 tips!

Leestijd
3 minuten
Geplaatst op
22 september 2017

Een betere werk-privébalans? 14 tips!

Een drukke baan, opgroeiende kinderen, een actief sociaal leven: tegenwoordig zijn er heel wat ballen in de lucht te houden. Ben je altijd aan het rennen en vliegen? Heb je het gevoel dat je vrije tijd steeds meer wordt opgeslokt? Lees dan de volgende 14 tips voor een betere werk-privébalans.

1. Stel prioriteiten

Is dat etentje met collega’s iets wat je echt niet wilt missen of leef je jezelf na een lange werkdag liever uit op de squashbaan? Om een goede balans te krijgen tussen werk en privé is het belangrijk om prioriteiten te stellen. 

2. Pauzeer regelmatig

Met een deadline in zicht slaan veel mensen de lunchpauze over. Toch ben je veel productiever én minder gestrest als je geregeld een pauze inlast.

3. Plan realistisch

Kost het wegbrengen van de kinderen een half uur? Trek daar dan ook een half uur voor uit. Door realistisch te plannen, voorkom je dat je het gevoel heeft continu achter de feiten aan te lopen.

4. Doe ademhalingsoefeningen

Door gedurende de dag een paar keer bewust met je ademhaling bezig te zijn, zal je meer lichamelijke en geestelijke ontspanning ervaren. 

5. Zeg vaker nee

Bent je bang om anderen teleur te stellen? Dan is de kans groot dat je geregeld dingen doet waar je geen zin in hebt. Door verzoeken vaker af te wijzen, blijft er meer tijd over voor zaken die je echt belangrijk vindt. 

6. Vier je successen

Soms laten we ons zo opslokken door de alledaagse beslommeringen dat we vergeten om stil te staan bij dingen die we bereikt hebben. Door je successen te vieren, haal je meer energie uit je bezigheden.

7. Doe leuke dingen

Ook al zit je agenda overvol; doe genoeg leuke dingen. Door tijd te besteden aan zaken waar je blij van wordt, laadt je jezelf weer op.

8. Maak een weekoverzicht

Moet je 101 dingen doen? Zet het op papier. Door een weekoverzicht te maken, blijf je niet met een overvol hoofd rondlopen en voel jij je minder opgejaagd. 

9. Plan ontspanning in

Ontspanning is net zo belangrijk als inspanning. Plan ontspanning daarom op dezelfde manier in als bijvoorbeeld een zakelijke bespreking. Zo voorkom je dat het erbij inschiet. 

10. Leg je telefoon vaker weg

Whatsappen tijdens de lunchpauze of mails beantwoorden tijdens het ‘bankhangen’. We doen het allemaal weleens. Toch is het beter om op dat soort momenten je telefoon weg te leggen zodat je echt kan ontspannen.

11. Sport regelmatig

Sporten is goed voor lichaam en geest. Probeer daarom regelmatig te sporten. Door op vaste dagen te gaan, is de kans van slagen het grootst.

12. Las een powernap in

Het is wetenschappelijk bewezen dat een powernap werkt. Even twintig minuten de ogen dicht en je voelt je als herboren.

13. Laat energievreters los

Sommige mensen of activiteiten kosten alleen maar energie. Denk aan die ene vriendin die altijd maar klaagt of het verplichte kopje koffie dat je op zondag met de buurman drinkt. Hoe lastig het ook is: laat deze energievreters los. 

14. Delegeer

Alles zelf doen geef je misschien een gevoel van controle, maar kost ook bakken met energie. Wanneer je bepaalde taken uit handen geeft, ervaar je veel meer rust. 

Anderen helpen meer balans en geluk te vinden?

> Ontdek de opleiding Vitaliteitscoach