Ontstekingsremmende voeding
CONTACT_II

5 februari 2018 | 0 reactie(s)

Ontstekingsremmende voeding

3,5 minuut leestijd

Ontstekingsremmende voeding kan het lichaam helpen om korte metten te maken met zichtbare en onzichtbare ontstekingen. Benieuwd wat u op het menu moet zetten om uw gezondheid te bevorderen? Lees dan snel dit blogartikel over ontstekingsremmende voeding.

  1. Avocado
  2. Gember
  3. Olijfolie
  4. Vette vis
  5. Knoflook
  6. Pure chocolade
  7. Lijnzaad
  8. Groene thee
  9. Kurkuma
  10. Bladgroente
  11. Bessen
  12. Appels

Avocado

Avocado’s zitten boordevol antioxidanten als carotenoïden en tocoferolen. Dit zijn optimale ontstekingsremmers. Daarnaast bevatten avocado’s een natuurlijk suiker die ontstekingen tegengaat.

Gember

De ontstekingsremmende eigenschappen van gember zijn al jarenlang bekend. Gember helpt niet alleen om acute ontstekingen te remmen, maar ook om chronische ontstekingen aan te pakken.

Olijfolie

Olijfolie bevat verschillende antioxidanten waarvan er één zelfs mogelijk dezelfde werking heeft als ibuprofen. Ook de vitamine E die volop te vinden is in olijfolie helpt ontstekingen te voorkomen.

Vette vis

Vette vis is onderdeel van een gezond eetpatroon. Dat komt mede door de ontstekingsremmende omega 3-vetzuren die vette vis rijk is. Daarnaast hebben de vetzuren een positief effect op het immuunsysteem.

Knoflook

Ook knoflook behoort tot ontstekingsremmende voeding. Het bevat verschillende stoffen die bijdragen aan ontstekingsremmende processen in het lichaam.

Pure chocolade

Wie pure chocolade eet, is goed bezig. Pure chocolade bevat namelijk ontzettend veel antioxidanten. Om van de ontstekingsremmende effecten te profiteren, is het wel belangrijk dat het cacaogehalte minimaal zeventig procent is. Rauwe chocolade heeft de voorkeur.

Lijnzaad

In lijnzaad zitten omega 3-vetten die ontstekingsremmend werken. Met name gebroken lijnzaad heeft een heilzame werking.

Groene thee

Een product dat niet mag ontbreken op de lijst met ontstekingsremmende voeding is groene thee. Deze thee bevat namelijk een grote hoeveelheid antioxidanten.

Kurkuma

In de Ayurveda wordt kurkuma al duizenden jaren als heilzaam kruid gebruikt. Niet gek, want de werkzame stof curcumine is heel ontstekingsremmend.

Bladgroente

Groene bladgroenten als spinazie en boerenkool bevatten fenolen en carotenoïden. Stoffen die helpen om ontstekingen in het lichaam aan te pakken.

Bessen

Bessen helpen ontstekingsprocessen in het lichaam tegen te gaan en behoren dan ook zeker tot de categorie ontstekingsremmende voeding. Vooral blauwe bessen dragen bij aan een goede gezondheid.

Appels

De schil van een appel zit vol enzymen die ontstekingen in ons lichaam bestrijden. Ook is een appelschil rijk aan pectine: een belangrijke stof om infecties tegen te gaan.

Meer weten over gezonde voeding? Bekijk de volgende opleidingen:

> Orthomoleculaire voeding
> Natuurvoedingsadviseur
> Voedingsdeskundige


Gerelateerde blogs


Dit artikel delen