10 tips om verdriet te verwerken
CONTACT_II

20 december 2017 | 0 reactie(s)

10 tips om verdriet te verwerken

4 minuten leestijd

Een verbroken relatie, het overlijden van een dierbare, een conflict in de familie: iedereen krijgt in het leven weleens te maken met verdriet. Hoe gaat u op een constructieve manier om met deze lastige, maar onvermijdelijk emotie? In dit blogartikel geven we 10 tips om verdriet te verwerken.

  1. Laat uw tranen gaan
  2. Zet uw gevoelens op papier
  3. Zoek het op
  4. Sport regelmatig
  5. Blijf lachen
  6. Zorg voor afleiding
  7. Doe ontspanningsoefeningen
  8. Schaam u niet
  9. Zoek steun
  10. Geef uzelf de tijd

Laat uw tranen gaan

Hoewel we vaak het gevoel hebben dat we sterk moeten zijn, blijkt uit verschillende studies dat het loont om tranen de vrije loop te laten. Door te huilen komt namelijk het ‘geluksstofje’ endorfine vrij, waardoor u zich beter voelt.

Zet uw gevoelens op papier

Wanneer u verdrietig bent, denkt u vaak aan niets anders. Door uw gevoelens en gedachten op papier te zetten, kunt u met afstand naar de situatie kijken en makkelijker uw verdriet verwerken.

Zoek het op

Het is verleidelijk om zo min mogelijk bij uw verdriet stil te staan. Toch is het aan te raden om dagelijks een (vast) moment te kiezen waarop u bewust met uw verdriet bezig bent. Zo voorkomt u dat u uw gevoelens opkropt.

Sport regelmatig

Sporten is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest. Wie dagelijks zo’n dertig minuten in beweging is, zal zich dan ook beter voelen.

Blijf lachen

Uit onderzoek blijkt dat je gemoedstoestand verbetert wanneer je glimlacht; zelfs als het een niet gemeende glimlach is. Probeer dus om regelmatig een lach op uw gezicht te toveren.

Zorg voor afleiding

Het is niet goed om uw verdriet weg te stoppen, maar dat betekent niet dat u er de hele dag mee bezig hoeft te zijn. Door leuke dingen te doen, kunt u uw zinnen verzetten en zult u merken dat er nog genoeg is waar u plezier uit haalt.

Doe ontspanningsoefeningen

Mindfulness, yoga en meditatie helpen bij verdriet verwerken omdat het accepteren van gedachten, ervaringen en gevoelens hierbij centraal staat. Het is dus zeker de moeite waard om u elke dag even terug te trekken.

Schaam u niet

Voelt u zich al weken ellendig omdat uw kat is overleden? Bent u nog steeds verdrietig omdat die blind date op niets is uitgelopen? Ook al lijkt de reden van uw verdriet voor anderen klein; uw gevoelens mogen er zijn.

Zoek steun

Verdriet verwerken gaat vaak makkelijker als u uw gevoelens deelt met vrienden of familie. U staat er dan niet alleen voor en kunt uw ei kwijt. In sommige situaties kan het fijn zijn om steun te zoeken bij iemand die wat verder van u af staat.

Geef uzelf de tijd

Vooral bij ingrijpende gebeurtenissen als het overlijden van een dierbare kan het lang duren voordat u zich beter voelt. Wees geduldig en geef uzelf de tijd om het verdriet te verwerken.

Merkt u dat u steeds veder wegzakt in het verdriet? Voelt u zich neerslachtig of depressief? Blijf dan niet in uw eentje worstelen met uw gevoelens en zoek professionele hulp!


Gerelateerde blogs

Anderen helpen om verdriet te verwerken? Schrijf u nu in voor een van de volgende opleidingen:

> Counseling bij depressie en rouw
> Mindfulness based cognitive therapy
> Positieve psychologie


Dit artikel delen