Leestijd
|
10 minuten |
Geplaatst op
|
16 september 2025 |
Soms tekent een kind een huis zonder ramen. Of zet zichzelf in een hoekje van het blad. Voor een volwassene lijkt het gewoon een tekening. Maar voor een kindercoach zijn dit waardevolle signalen. Want kinderen tekenen vaak wat ze nog niet goed kunnen verwoorden.
Psychologisch onderzoek laat zien dat kinderen tussen de 4 en 10 jaar zich vaak via beelden uitdrukken, vooral als ze hun gevoelens of ervaringen nog niet goed onder woorden kunnen brengen. Kunsttherapeuten zoals Cathy Malchiodi noemen tekenen zelfs een symbolische taal voor kinderen. Wat ze tekenen, en hóe ze dat doen, kan verrassend veel onthullen over hun binnenwereld.
Een eenvoudige oefening die je meteen kunt doen – thuis of in een sessie:
Stap 1: Vraag het kind: “Wil je tekenen hoe jouw wereld eruitziet? Zet jezelf, je huis, school, vrienden of dingen die belangrijk voor je zijn.”
Stap 2: Laat het kind vrij tekenen, zonder sturing of corrigeren.
Stap 3: Stel daarna open vragen zoals:
"Vertel eens wie of wat je hebt getekend?"
"Waar ben jij op de tekening?"
“Wat gebeurt daar?"
Let op details zoals de gebruikte kleuren, positie op het blad, de grootte van figuren of wie wel of juist niet is getekend. Het doel is geen analyse, maar nieuwsgierigheid en verbinding. De tekening is een ingang, het gesprek erover de echte sleutel.
In de vernieuwde opleiding Kindercoach en kindertekeningen analyseren of speltherapie leer je werken met creatieve werkvormen, spel en symboliek, altijd afgestemd op het kind.
Het is belangrijk dat kindercoaches of therapeuten niet zomaar "diagnoses" koppelen aan wat ze zien. De tekening is een aanleiding voor gesprek, geen sluitend bewijs. Betekenis ontstaat altijd in dialoog met het kind.