Sandra de Vries over orthomoleculaire voeding in de praktijk

Leestijd
5 minuten
Geplaatst op
07 oktober 2020

Sandra de Vries over orthomoleculaire voeding in de praktijk

‘Je merkt dat het werkt, dat motiveert enorm’

Huidproblemen, hooikoorts, allergie, vermoeidheid. Met de juiste voeding en leefstijl kun je deze en vele andere klachten verminderen of zelfs doen verdwijnen. Dat is de boodschap van orthomoleculair voedingsdeskundige Sandra de Vries. Vijf jaar geleden rondde ze haar opleiding af en begon ze haar eigen praktijk. “Je merkt dat het werkt. Dát motiveert enorm.”


Hoe is je interesse in orthomoleculaire voeding ontstaan?

“Mijn oudste dochter had astma en allergie en medicijnen losten dat niet op. Zelf had ik last van hooikoorts en eczeem. Ik ging boeken en wetenschappelijke onderzoeken lezen over voeding en mijn interesse was meteen gewekt. Toen steeds meer mensen mij om advies vroegen dacht ik: hier wil ik mijn beroep van maken. Tot die tijd was ik grafisch vormgever en trainer. Heel leuk, maar het roer ging om.”

Waarom koos je voor een opleiding bij CIVAS?

“Ik wilde graag een thuisstudie doen. De opleiding sprak me inhoudelijk aan en was ook nog eens niet duur. Ik was enorm gedreven, binnen een jaar had ik mijn diploma. Behalve veel feitenkennis over onder meer voedingsstoffen, vitaminen en mineralen, leerde ik tijdens de studie met welke voeding je bepaalde lichamelijke klachten (een enorme lijst!) kunt verlichten. Dat onderdeel trok me het meeste aan. Essentieel waren de praktijkdagen onder leiding van Birgit de Heij, dé specialist op het gebied van orthomoleculaire voeding. Zij weet zoveel! Tijdens de praktijkdagen raakte ik met gelijkgestemden aan de praat en ging de orthomoleculaire voedingsleer echt voor me leven.”

Waarom koos je voor de orthomoleculaire visie op voeding?

“Veel diëten of voedingsadviezen zijn puur gericht op energieker worden of afvallen. Bij de orthomoleculaire voedingsleer en geneeskunde gaat het in de kern om het herstellen en versterken van je lichaamscellen. Daaruit volgt ook, onder andere door de inname van meer eiwitten, dat je meer energie krijgt. Dat werken vanuit herstel van het lichaam is het grote verschil, dat sprak me aan.”

Inmiddels heb je een eigen praktijk, Ortho VoedingABC. Hoe pak je een traject aan?

“Ik begin met een intake. Dan ontdek ik meteen of mensen serieus en gemotiveerd zijn. Dat is wel belangrijk, je moet je voedingspatroon echt willen veranderen. Daarna volgt een anamnese waarbij ik de klachten als uitgangspunt neem. Ik vraag mensen ook altijd een voedingsdagboek bij te houden. Zo ontstaat een mooi overzicht waarop ik mijn voedingsadviezen kan afstemmen.”

Elk advies is persoonlijk, maar is er een algemene deler?

“Bijna alle klachten zijn terug te voeren op problemen met de spijsvertering en een niet goed functionerende darm. Terwijl je darmen juist zo’n belangrijke rol spelen bij een sterk immuunsysteem en je weerstand. Een onderwerp dat enorm is gaan leven tijdens de coronapandemie. In de trajecten met mijn cliënten zorg ik dan ook eerst voor het beter functioneren van de darmen door ontstekingsremmende voeding. De eerste stap is een ander ontbijt: geen brood of suikerrijke cruesli, maar veel meer gerechten met ei en groente. Daarna breid ik het uit naar de andere twee maaltijden op een dag.”

Adviseer je ook supplementen?

“Mensen die bij mij komen hebben vaak al een heel medisch traject doorlopen en hebben van alles geprobeerd. Zeker in het begin zijn de tekorten aan sommige voedingsstoffen erg groot. Ik ben een voedingsadviseur, dus ik begin met aanpassingen in het eetpatroon. Maar meestal is dat toch onvoldoende en is een extra boost nodig. Bijvoorbeeld door het aanvullen van vitamine D3, omega 3 vetzuren via visolie, of probiotica. Dat laatste kan ook goed met kefir.”

Is een orthomoleculair voedingspatroon goed vol te houden?

“Overstappen op een orthomoleculair voedingspatroon betekent jezelf een andere manier van eten en leven aanleren. Je eet nog steeds heerlijke gerechten, maar je laat het oude westerse patroon met bewerkte voeding achter je. Dat is lastig in een wereld waarin je steeds wordt verleid om ongezonde voeding te eten. Ook je omgeving reageert niet altijd positief. Vrienden vinden het bijvoorbeeld ongezellig dat je thee drinkt in plaats van wijn. Mensen houden het vol, omdat ze al heel snel merken dat het werkt. Dat is dé motivatie. Als mijn cliënten terugvallen in oude patronen zeg ik: weet je nog hoe je je in het begin voelde? Dat helpt. Ik merk het zelf ook meteen als ik iets eet wat niet goed voor me is. Maar ik ken ook heus mijn guilty pleasures. Op vrijdagavond is het in ons gezin chipsavond en die houden we erin.”

Meer lezen over orthomoleculaire voeding