Coachtrends 2026

Leestijd
3 minuten
Geplaatst op
09 december 2025

Coaching heeft in Nederland een vaste plek veroverd. Mensen zoeken steeds vaker begeleiding om meer regie te krijgen over hun leven en werk. Zo geeft 78% van de coachees aan dat de werk-privébalans een belangrijk gespreksonderwerp is tijdens coachingstrajecten.

Voor jou als toekomstig coach is dat goed nieuws: het vak ontwikkelt zich snel en wordt steeds professioneler. De komende jaren groeit het aantal mensen dat coaching ziet als een vanzelfsprekende manier om te blijven leren en zich te ontwikkelen. Het is ook belangrijk om te reflecteren op jezelf als coach. Daarom bevat dit blog ook reflectievragen.

Uit het nieuwste onderzoek van NOBCO* (2025) blijkt dat er een aantal belangrijke trends aankomen die het werk van coaches de komende twee jaar sterk zullen beïnvloeden. We zetten ze voor je op een rij:

1. Toename coaching voor persoonlijk en professionele ontwikkeling

Coaching wordt steeds meer erkend als een instrument voor persoonlijke en professionele ontwikkeling, vooral gericht op thema’s zoals werk-privébalans, stress, loopbaan en zelfontplooiing.

Werk-privébalans wordt het vaakst genoemd als onderwerp waarmee coachees bij hun coach komen (78%). Dit komt overeen met het onderzoek van 2 jaar geleden (ook 78%). Op de tweede plaats staat zelfontplooiing (70%), gevolgd door loopbaan/carrière (69%) en stress of burn-out (67%).

  • Reflectievraag: Heb ik de juiste kennis in huis om coachees te begeleiden op deze vraagstukken?
  • Reflectievraag: Wil ik mij volgend jaar eventueel bijscholen of omscholen? (Denk bijv. aan specialisatie in de studie burn-out coach)

2. Toename in professionalisering en erkenning van coach

Een groeiend aantal coaches hecht waarde aan certificering en professionele standaarden. Daarnaast wordt bekendheid voor coaches met beroepsorganisaties groter, hoewel bedrijven hier nog meer belang aan zouden mogen hechten.

  • Reflectievraag: Heb ik de juiste certificeringen?
  • Reflectievraag: Moet ik mij inschrijven bij een beroepsvereniging? Welke beroepsvereniging past bij mij? (tip om meer te lezen over beroepsverenigingen)

3. Consument ervaart hoge drempel en veel concurrentie voor coaching

Hoewel burgers bereid zijn te investeren in kwaliteit, vormen hoge kosten en onzekerheid over het effect nog steeds drempels. De markt is competitief en verzadigd, met veel coaches die online actief zijn. Daarom is het belangrijk dat je als coach zichtbaar bent.

Want, van de coaches geeft 80% aan gevonden te worden via hun eigen netwerk/mond-tot-mondreclame, gevolgd door doorverwijzers (59%) en online marketing (32%).

  • Reflectievraag: Ben jij als coach voldoende zichtbaar?

4. Groeiend belang van technologie

Hoewel face-to-face coaching nog steeds het meest populair is, groeit het gebruik van digitale en hybride vormen, wat de toegankelijkheid verder kan vergroten zonder het persoonlijke contact volledig te vervangen.

Uit onderzoek blijkt dat 96% van de gesprekken face-to face plaatsvindt. 61% geeft aan dat de coachgesprekken plaatsvinden via videobellen en 36% geeft aan op de blended manier te coachen (een combinatie van face-to-face en andere contactvormen binnen één coachtraject). Het totale percentage overstijgt 100% omdat er op deze vraag meerdere antwoorden mogelijk waren.

  • Reflectievraag: Welke vorm van coaching past bij mij? En heb ik voldoende kennis om zowel face-to face, als hybride als online te coachen?

5. Toekomstgericht vertrouwen en groei in de coach

Het vertrouwen in de toekomst van coaching blijft hoog, met verwachtingen dat de rol binnen organisaties en maatschappelijke vraagstukken toeneemt, vooral rondom stress en burn-out.

Uit onderzoek blijkt dat 47% een coach vond doordat deze werd aangeboden via het werk, 12% gaf aan hun coach te hebben gevonden via connecties uit het eigen netwerk en 9% via online marketing. Voor coaches lijken er dus kansen te liggen door hun promotie te richten op bedrijven of verwijzingen binnen het eigen netwerk.

  • Reflectievraag: Wil ik vindbaar/zichtbaar voor organisaties?

Conclusie

De aankomende twee jaar blijft het vak coaching populair. De kans om als coach aan de slag te gaan binnen organisaties wordt groter, omdat steeds meer werkgevers vertrouwen hebben in de rol van een coach. Wel is de markt steeds meer verzadigd.

Ben jij al coach en vind je het lastig om jezelf goed kenbaar te maken? Dan kan de studie Start je eigen praktijk waardevol zijn. Je leert daarin hoe je succesvol een eigen (coach)praktijk start.

*NOBCO staat voor de Nederlandse Orde van Beroepscoaches. De organisatie zet zich in voor het waarborgen van de kwaliteit van coaching door eisen te stellen aan aangesloten coaches en door het accrediteren van coaching opleidingen. Het keurmerk is ook Europees erkend.

Civas, de verdieping die je verdient


Gerelateerde studies

Coaching

Meer informatie

Mindfulness Based Cognitive Therapy

Meer informatie

Acceptance and commitment therapy

Meer informatie

Burn out coach

Meer informatie

Start je eigen praktijk

Meer informatie

Zelfontwikkeling

Meer informatie

Vitaliteitscoach

Meer informatie

Positieve psychologie

Meer informatie

Stresscounseling

Meer informatie

Oplossingsgerichte therapie

Meer informatie