Astrid Hart Praktijkdocent Familieopstellingen

Bij een familieopstelling is mijn eerste vraag altijd: Wat kan ik voor je doen? Tijdens het inleidend gesprek maken we een genogram. Dat is een soort stamboom om diverse gedragspatronen zichtbaar te krijgen. Daarna begint de opstelling. Dat kan met representanten, figuren en vloerankers. Het is onvoorstelbaar om te zien wat een
familieopstelling bij een cliënt teweegbrengt.

Een opstelling toont het patroon uit het systeem van herkomst en geeft de cliënt inzicht in dit patroon. Inzicht is het begin van het helingsproces. Als een cliënt zich realiseert waar het vandaan komt, kan diegene werken aan het loslaten ervan waardoor problemen
afnemen. Ingewikkelde vraagstukken hebben soms een opstelling met representanten nodig, omdat deelnemende mensen onder woorden brengen wat er in hen opkomt tijdens de opstelling.

Tijdens de praktijkdagen wordt er volop geoefend. Dat maakt veel los. De dagen vullen zich afwisselend met tranen, lachen en veel herkenning. In mijn rol als docent zorg ik ervoor dat studenten leren om opstellingen te begeleiden, maar is er ook ruimte voor het opruimen van eigen vraagstukken. Tijdens de opleiding doet u voldoende ervaring op als begeleider. Daardoor durft u een opstelling aan te gaan en leert u goed aanvoelen wanneer u een interventie moet toepassen. Elke familieopstelling is maatwerk.’

Bekijk de opleiding: