Zo herkent u een burn-out
CONTACT_II

4 juli 2017 | 0 reactie(s)

Zo herkent u een burn-out

3 minuten leestijd

Een burn-out herkent u aan een aantal symptomen. Door hier alert op te zijn, voorkomt u dat u lichamelijk en emotioneel opbrandt en lange tijd uit de roulatie bent. Iedereen neemt wel eens teveel hooi op zijn vork. Denk aan een groot project op het werk dat af moet of een dementerende ouder die extra zorg nodig heeft. Indien u langdurig wordt blootgesteld aan stress, kan dat leiden tot een burn-out. U bent dan lichamelijk en emotioneel opgebrand. In dit blog zetten we de 15 meest voorkomende symptomen van een burn-out op een rij.

  • Weinig energie
  • Prikkelbaar
  • Lichamelijke klachten
  • Piekeren
  • Slecht slapen
  • Onverschillig
  • Onzeker
  • Achterdochtig
  • Chronisch moe
  • Emotineel uit balans
  • Ongezonde leefstijl
  • Concentratieproblemen
  • Geheugenproblemen
  • Fouten maken
  • Besluiteloos

Weinig energie

Nergens energie voor hebben, is een veelvoorkomend symptoom van een burn-out. U voelt zich lusteloos en ligt regelmatig apathisch op de bank. Zelfs activiteiten waar u vroeger plezier uit haalde, kunt u niet opbrengen. 

Prikkelbaar

Bent u sneller geïrriteerd dan normaal? Schiet u de laatste tijd vaak uit uw slof om kleine dingen? Wees dan alert want ook dat kan een symptoom zijn van een burn-out. Doordat u voortdurend overbelast wordt, kunt u steeds minder hebben.

Lichamelijke klachten

Wanneer u continu te veel hooi op uw vork neemt, eist dat lichamelijk zijn tol. Mensen met een burn-out kampen dan ook vaak met hoofdpijn, darm- en maagklachten, spierpijn, hartkloppingen, verkoudheid en een hoge bloeddruk.

Piekeren

Veel piekeren is een bekend symptoom van een burn-out. Doordat u onder druk staat, kunt u geen rust vinden in uw hoofd en blijft u maar malen.

Slecht slapen

U bent doodmoe maar kunt de slaap niet vatten door alle stressgedachten die blijven komen. En als u eindelijk in slaap valt, droomt u heel onrustig. Komt dit scenario u bekend voor? Dan kan dat wijzen op een burn-out.   

Onverschillig

Vroeger was u geïnteresseerd in uw familie en vrienden, maar tegenwoordig kan hun welbevinden u niet zo veel schelen. Ook op uw werk voelt u zich niet meer betrokken bij de werkzaamheden en uw collega’s.    

Onzeker

Gevoelens van onzekerheid komen vaak voor bij een burn-out. U voelt zich minderwaardig en denkt dat alles wat u doet op een mislukking uitdraait. 

Achterdochtig

Heeft u regelmatig het idee dat mensen achter uw rug om over u praten? Vermoedt u dat uw collega’s of vrienden tegen u samenspannen? Vertrouwt u nog maar weinig mensen? Ook dat kan wijzen op een burn-out. 

Chronisch moe

Wanneer u telkens over uw grenzen heen gaat, brandt u langzaam op. Daarbij slaapt u door het piekeren slecht. Chronische moeheid is dan ook een veelvoorkomend symptoom van een burn-out. 

Emotioneel uit balans

Bij een burn-out is er vaak sprake van emotionele disbalans. Barst u bij het minste of geringste in tranen uit? Heeft u last van stemmingswisselingen? Is het een warboel in uw hoofd? Dan kan dat een indicatie zijn van een burn-out.

Ongezonde leefstijl

Mensen met een burn-out grijpen vaker naar middelen als sigaretten, drank of drugs. Zo kunnen zij ontspanning ervaren of even aan de realiteit ontsnappen. Ook overmatig eten (eetbuien) of extreem weinig eten komt voor.  

Concentratieproblemen

Dwalen uw gedachten voortdurend af? Ook dat is een klacht die hoort bij een burn-out. Doordat u overprikkeld en moe bent, kun u zich lastig focussen op één taak.

Geheugenproblemen

Een burn-out leidt vaak tot geheugenproblemen. Door de aanhoudende overbelasting, kunt u minder goed informatie opslaan. Hierdoor vergeet u steeds vaker dingen.

Fouten maken

Doordat u zich lastig kunt concentreren en oververmoeid bent, maakt u meer fouten dan voorheen. Hierdoor ervaart u nóg meer stress.  

Besluiteloos

Mensen met een burn-out hebben vaak moeite met knopen doorhakken. Doordat ze een laag zelfbeeld hebben en aan onmogelijk eisen willen voldoen, zijn ze bang een verkeerde beslissing te nemen. 


Gerelateerde blogs

Anderen helpen bij burn-out en overspanning? Volg nu de opleiding Vitaliteitscoach!


Dit artikel delen