Onzeker zijn: zó komt u er vanaf
CONTACT_II

16 oktober 2017 | 0 reactie(s)

Onzeker zijn: zó komt u er vanaf

3 minuten leestijd

Onzeker zijn we allemaal weleens. Bijvoorbeeld als we aan de slag gaan bij een nieuwe werkgever of moeten spreken voor een grote groep mensen. Maar wanneer onzekerheid u dagelijks parten speelt, kan dat behoorlijk frustrerend zijn. Bent u klaar met onzeker zijn en wilt u zelfverzekerd door het leven gaan? Doe dan uw voordeel met de volgende 10 tips

  1. Zet uw talenten in
  2. Luister naar complimenten
  3. Stap uit uw comfortzone
  4. Leg overwinningen vast
  5. Doe geen aannames
  6. Deel uw gevoelens
  7. Laat los
  8. Leg de lat niet te hoog
  9. Ontwikkel uzelf
  10. Ga in therapie

Zet uw talenten in

Iedereen heeft zo zijn talenten. Door deze regelmatig te benutten, zult u een positiever zelfbeeld krijgen en minder onzeker zijn. Weet u niet wat uw talenten zijn? Vraag het dan eens aan vrienden, collega’s of familie. Zij kunnen vaak haarfijn vertellen waar u in uitblinkt.

Luister naar complimenten

Veel mensen vinden het lastig om complimenten aan te nemen en wuiven ze weg. Door een compliment te omarmen, staat u er veel meer bij stil en krijgt uw zelfvertrouwen een boost.

Stap uit uw comfortzone

Juist als u onzeker bent, is het doodeng om uit uw comfortzone te stappen. Toch heeft u er baat bij om dingen te doen waar u tegenop ziet. Achteraf valt het namelijk vaak mee en bent u trots op uzelf. En dát heeft weer een positief effect op uw zelfvertrouwen.

Leg overwinningen vast

Fouten maken we allemaal, maar er zijn vast ook dingen in uw leven die wél heel goed gaan. Schrijf elke dag op waar u trots op bent. Zo voorkomt u dat u zich blindstaart op uw ‘mislukkingen’ en zult u minder onzeker zijn.

Doe geen aannames

Het is heel makkelijk om aannames te doen. Het gevaar is echter dat u – onterecht – van het negatieve uitgaat. Doe dus geen aannames en vraag simpelweg wat iemand bedoelt. U zult zien, het antwoord valt vaak alles mee.

Deel uw gevoelens

Soms lijkt het alsof iedereen om u heen blaakt van zelfvertrouwen. Niets is echter minder waar. Door uw gevoelens met anderen te delen, zult u zien dat ook zij soms onzeker zijn. Die wetenschap helpt vaak al om u zekerder te voelen. 

Laat los

Ligt u wakker na negatieve feedback? Loopt u dagen rond met een knoop in uw maag na een onaardige opmerking van een collega? Realiseer uzelf dat niemand perfect is en til er niet te zwaar aan.  

Leg de lat niet te hoog

Wanneer u torenhoge eisen aan uzelf stelt, is de kans op mislukking groot. Stel realistische doelen en vier elk doel dat u behaalt. 

Ontwikkel uzelf

Wanneer u over diverse onderwerpen kunt meepraten en uiteenlopende vaardigheden in de vingers heeft, vergroot dat uw zelfvertrouwen. Volg opleidingen, trainingen of workshops en ontwikkel uzelf.

Ga in therapie

Heeft onzekerheid een grote impact op uw leven en lukt het u maar niet om er vanaf te komen? Dan is het wellicht verstandig om naar een therapeut te stappen en samen naar een oplossing te zoeken.


Gerelateerde blogs

Uw eigen onzekerheid aanpakken? Volg de cursus Zelfontwikkeling van CIVAS.


Dit artikel delen


Reacties