Onderscheid uzelf als coach met deze tips
VeganFeelfood_menu_DEF

30 juli 2019 | 0 reactie(s)

Onderscheid uzelf als coach met deze tips

Het aantal zelfstandige coaches in Nederland blijft toenemen. Hoe valt u als coach op in dit drukke werkveld? Onderscheid uzelf als coach zonder afbreuk te doen aan wie u bent aan de hand van deze tips.

Tip 1. Zie de stijgende concurrentie als een kans

Raak niet ontmoedigd als beginnend coach. Veel concurrentie betekent dat er veel vraag is naar coaches. Zie het dus als iets positiefs en denk vooral in mogelijkheden, zoals samenwerken. Bundel de krachten. Maak gebruik van elkaars expertise. Start bijvoorbeeld samen een praktijk of werk met andere coaches aan specifieke programma’s. Kortom, omarm de voordelen van zoveel concullega’s.

Tip 2. Achterhaal wat u uniek maakt

Iedere coach is uniek. Ook u! In uw coachsessies brengt u immers uw eigen karakter, levenservaring en wijsheden mee en zo krijgt u een eigen coachstijl. Wellicht heeft u als coach meer ervaring in sommige coachgebieden en gaat uw interesse uit naar bepaalde richtingen. Alles bij elkaar maakt u tot de coach die u bent. U heeft voldoende zelfkennis en kennis van uw eigen levensverhaal nodig om te achterhalen wát u uniek maakt. Een gedegen coachopleiding begeleidt u hierbij. U leert welke methodieken en persoonlijke waarden bij u, uw werkwijze en uw doelgroep passen.

Tip 3. Vind uw niche

Wanneer u een duidelijk beeld heeft van uzelf en uw unieke eigenschappen als coach, kunt u beter bepalen welke niche bij u past. Verwar een niche echter niet met een expertise of specialisme. Een kindercoach die alleen jongens van zeven tot acht jaar, van alleenstaande ouders, met een autismespectrumstoornis wil coachen, moet goed zoeken naar klanten om een succesvolle praktijk te runnen. Deze coach onderscheidt zich in een expertise. Er zijn weliswaar weinig coaches voor deze specifieke doelgroep, maar er is ook weinig vraag naar.

Wat is dan wel een niche? Met een niche bedoelen we het deel binnen een markt waar veel vraag naar is, maar weinig aanbod. Als coach gaat u dus op zoek naar werkvelden waar de concurrentie relatief klein is ten opzichte van het aantal klanten. Een goed voorbeeld is 'coaching bij angst'. Angst is een veelvoorkomend probleem, met een grote ziektelast en een grote kans op terugval. Er is daarom relatief veel vraag naar goede coaching voor angstproblemen. Toch zijn er weinig coaches die zich specialiseren in angstproblematiek. Een coach die dat wel doet, vindt gemakkelijker klanten.

Let op! Hoewel het vinden van een niche helpt om gemakkelijker een succesvolle coachpraktijk op te bouwen, blijft het belangrijk om te doen wat bij u past. Kies daarom geen niche waarmee u geen enkele affiniteit heeft, maar beperk uzelf ook niet tot één interessegebied.

Tip 4. Zet uzelf op de kaart

Heeft u eenmaal helder in welke niche u klanten gaat zoeken, dan is het de kunst om datgene wat u uniek maakt duidelijk voor het voetlicht te brengen. Daarvoor bestaan talloze mogelijkheden. Geef een lezing in de lokale bibliotheek, organiseer een webinar, start een youtube-kanaal of ga in gesprek met potentiële klanten. Laat zien wat u uniek maakt en vind een manier om uzelf te presenteren die bij u past. Maar vooral: blijft niet stilzitten en ga aan de slag!

Aan de slag!

Heeft u inspiratie nodig bij het vinden van een niche die bij u past? Bekijk dan hier ons studieaanbod op het gebied van coaching. Met de cursus Start uw eigen praktijk beschikt u over alle benodigde informatie om van uw eigen praktijk een succes te maken!


Dit artikel delen