Docent Medische basiskennis CPION stelt zich voor
Mocktails_menu_DEF

25 april 2019 | 0 reactie(s)

Docent Medische basiskennis CPION stelt zich voor

2 minuten leestijd

Ruud Kloek is docent Medische Basiskennis bij CIVAS. Aan de hand van 5 vragen vertelt hij over zijn vakgebied en docentschap voor CIVAS.

​Wat is uw achtergrond?

‘Ik ben gepensioneerd huisarts. Als docent put ik rijkelijk uit mijn jarenlange ervaring als huisarts en omlijst ik de leerstof met allerlei voorvallen uit de praktijk. Tijdens mijn lessen doe ik altijd een poging om iets van verwondering teweeg te brengen. Ik wil dat mensen zich verwonderen over hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt en waarom het zo is. Dat vind ik belangrijker dan uitleggen hoeveel vertakkingen de aorta heeft. Dat kan iedereen opzoeken. En ik ben altijd bereid om iets tien keer uit te leggen.’

​Wat trekt u zo aan in het vakgebied?

‘Het menselijk functioneren is gewoon fascinerend. Inzicht krijgen in menselijk functioneren kan op veel manieren. Tijdens de lessen bespreek ik de somatiek en anatomie en en passant neem ik het psychologisch functioneren mee. In de leerboeken staat een hele lijst van oorzaken van bepaalde aandoeningen. Pas op de zesde plaats wordt een psychologische oorzaak genoemd. Ik zeg tegen mijn studenten: zet die psychische oorzaak maar bovenaan. Als je kijkt naar arbeidsverzuim is dat namelijk oorzaak nummer 1.’

​Hoe onderscheidt u zich van vakgenoten?

‘Er staat zoveel informatie in de leerboeken, maar waar krijgen de studenten in hun eigen praktijk straks mee te maken? Als docent leg ik de accenten. Daarom zijn de contacturen belangrijk en een voorwaarde van CPION. Zo besteed ik in de lessen veel aandacht aan diabetes, multiple sclerose, kanker en het ontstaan ervan. Maar ook aan veelvoorkomende infectieziekten, zoals de ziekte van Lyme. Ik merk dat dit de studenten erg aanspreekt.’

​Wat kan men zoal verwachten van de opleiding?

‘Soms zeg ik tegen studenten: dit wordt een lastige dag met veel theoretische kennis. Maar ik probeer het dan zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen en het verbazingwekkende ervan te laten inzien. Als mensen dat zien, zijn ze geneigd om er meer van te willen begrijpen. Als ik dat weet te mobiliseren is mijn doel als docent bereikt.’

​Welk advies heeft u voor (aankomend) studenten?

‘Het is belangrijk dat (aankomend) therapeuten hun eigen begrenzingen kennen. Bloed bij ontlasting is gewoon niet goed, dat betekent (terug) verwijzen naar de reguliere zorg. Iemand die langdurig hees is, moet geen siroop krijgen. In de opleiding leer je de belangrijkste alarmsignalen zeker kennen. Kijk goed naar jezelf. Hoe reageer ik op de situatie met een cliënt? Je moet te allen tijde proberen om de eigen negatieve emoties die de patiënt overdraagt, leren herkennen en rationaliseren. Je kunt bijvoorbeeld al geïrriteerd raken door iemands houding of voorkomen. Als behandelaar moet je je daar bewust van zijn, zodat het de behandeling niet in de weg kan gaan staan.’

Bekijk hier de opleiding Medische Basiskennis CPION


Dit artikel delen