13 tips voor het omgaan met een depressieve partner
CONTACT_II

18 september 2017 | 0 reactie(s)

13 tips voor het omgaan met een depressieve partner

3 minuten leestijd

Wanneer uw partner een depressie heeft, beïnvloedt dat uw relatie enorm. Het is immers niet eenvoudig om dag in dag uit met iemand samen te leven die somber is en nergens plezier aan beleeft. Wat kunt u doen om het leven met een depressieve partner draaglijk te houden? Hoe kunt u uw partner steunen bij zijn of haar herstel? In dit blog geven we 13 tips.

  1. Blijf in gesprek
  2. Wees zuinig met adviezen
  3. Zet gezonde voeding op het menu
  4. Heb geduld en begrip
  5. Geef uw grenzen aan
  6. Help uw partner waar mogelijk
  7. Doe leuke dingen voor uzelf
  8. Verwacht niet te veel
  9. Verdiep u in depressie
  10. Breng samen tijd door
  11. Lucht uw hart
  12. Schakel professionale hulp in
  13. Vermijd lastige onderwerpen niet

Blijf in gesprek

Het is heel gemakkelijk om langs elkaar heen te leven wanneer u een depressieve partner heeft. Toch is het goed om te blijven communiceren zodat u niet (nog verder) van elkaar verwijderd raakt.  Wel is het belangrijk om het juiste moment te kiezen voor een gesprek en niets te forceren. 

Wees zuinig met adviezen

Iemand die aan een depressie lijdt, kan bepaalde activiteiten niet opbrengen hoe gezond ze ook zijn. Het heeft dus geen zin om uw partner te adviseren om lekker naar buiten te gaan of een bezoek aan de sportschool te brengen.  

Zet gezonde voeding op het menu

Het laatste waar uw partner waarschijnlijk mee bezig is, is gezonde voeding. Toch draagt gezonde voeding wel degelijk bij aan ons fysieke en mentale welbevinden. Schotel daarom zoveel mogelijk gezonde kost voor.

Heb geduld en begrip

Grote kans dat u er af en toe helemaal klaar mee bent. Probeer desondanks om geduldig en begripvol te zijn. Uw partner heeft er niet voor gekozen om depressief te zijn en heeft niets aan verwijten

Geef uw grenzen aan

Uw partner is erbij gebaat als u de rots in de branding bent, maar geef wel duidelijk uw grenzen aan. U bent geen hulpverlener en heeft ook af en toe tijd en ruimte voor uzelf nodig. 

Help uw partner waar mogelijk

Kan uw partner zich lastig concentreren? Vergeet hij of zij steeds meer dingen? Dan is het fijn als u bepaalde zaken uit handen neemt. Regel bijvoorbeeld de administratie of herinner uw partner aan afspraken.

Doe leuke dingen voor uzelf

Om de situatie enigszins draaglijk te houden, is het aan te raden om zo nu en dan iets leuks te doen zonder uw partner. Ga uiteten met vrienden of bezoek een museum. U zult zien: daarna bent u weer opgeladen.

Verwacht niet te veel

Grote kans dat uw ooit zo geïnteresseerde partner nog maar zelden vraagt hoe het met ú gaat. Pijnlijk, maar dit hoort bij het ziektebeeld. Verwacht hierin dus niet te veel van uw partner.

Verdiep u in depressie

Het kan behoorlijk lastig zijn om u te verplaatsen in uw partner. Door veel te lezen over een depressie en de bijbehorende symptomen, kunt u het gedrag makkelijker plaatsen en begrijpen. 

Breng samen tijd door

Probeer om regelmatig samen tijd door te brengen. Pas de activiteiten aan op de mentale en fysieke toestand van uw partner. Ga bijvoorbeeld picknicken in het park of maak een strandwandeling.

Lucht uw hart

Het is heel fijn als u met iemand kunt praten over uw gevoelens, gedachten en problemen, want de kans is groot dat u bij uw depressieve partner niet terechtkunt. Wees ook niet bang om het over de depressie van uw partner te hebben. Vaak lucht dat enorm op. 

Schakel professionele hulp in

Leven met een depressieve partner is zwaar. Het kan helpen om ook voor uzelf professionele hulp in te schakelen zodat u de situatie beter aankunt.

Vermijd lastige onderwerpen niet

De dood is een heel beladen onderwerp waar veel mensen niet graag over praten. Toch is het goed om dergelijke onderwerpen niet te mijden. Vermoedt u dat uw partner zelfmoordplannen heeft? Schakel dan hulp in. 


Gerelateerde blogs

Meer weten? Schrijf u nu in voor de cursus Counseling bij depressie en rouw!


Dit artikel delen